social icon

Kamis, 14 Maret 2013

10 PENGAKUAN JUJUR ORANG MALAYSIA, TENTANG INDONESIA


10 PENGAKUAN JUJUR ORANG MALAYSIA, TENTANG INDONESIA & 15 ALASAN KENAPA MALAYSIA MEMBENCI INDONESIA.

1. dia orang mengatakan bahwa Indonesia tidak kreatif dan mengambil budaya malaysia, nyatanya. semua budaya dan lagu Indonesia telah nyata2 kita claim (batik: kita bilang batik malaysia padahal batik hanya ada satu yaitu dari Indonesia dan kualitasnya jauh lebih baik;Reog: kita hanya mengubah nama saja menjadi barongan padahal semua itu sama saja dengan reog,dll). Tidakkah itu tindakan yang salah.
2. Kita Orang kata lagu Indonesia jelek. Kenapa kita tak bisa terima kenyataan bahwa di malaysia ramai yang disukai adalah lagu2 Indonesia. Peringkat pertama Top hits di salah satu stesen radio malaysia adalah PETERPAN. Malahan lagu daerah di Indonesia kita claim. (Rasa Sayange).

3. Kita orang kata bendera dan lambang garuda Indonesia menjiplak dari Polandia, Monaco, sedangkan kita orang pun tak tau sejarah bendera Indonesia, dan kita tak tau bahwa di dunia ini ramai negara yang memiliki lambang garuda. Sedangkan bendera kita persis sama dengan Amerika hanya beda di bulan dan mataharinya saja. Tidakkah seharusnya kita sedar diri.

4. Ramai kita kata orang Indonesia bodoh2 hampir disetiap forum di negara kita ni, saya kerap melihat kata2 dr forumer yg berbunyi: indon bodoh blalala. Macam mana dengan kita..? Nama pelajar malaysia pun tidak pernah terdengar di peringkat pertama di olimpiade sains international. sedangkan indonesia, hampir setiap tahun putra-putri indonesia menang dalam olimpiade internasional bahkan sering mendapat medali emas. Dan tidakkah kita tau bahwa dokter2 Indonesia selalu menjadi guru besar dan mengajari dokter2 malaysia di negara kita ni.

5. Salah satu dari forum yang kita tulis bahwa kita bangga dijajah England. Dan kemerdekaan kita hanyalah pemberian semata dan bukan merupakan hasil perjuangan.

Baca kutipan dari Majalah Time di tahun 1957 tentang kemerdekaan Negara kita.ya :

“The Malayans .. though the curiously un-enthusiastic calm with which they received their independence was attributed by British residents to the fact that it was ‘handed to them on a platter.’”

Warga negara kita tidak puas karena kemerdekaannya seperti diberi oleh kerajaan Inggris. Time Magazine, “Malaya, A New Nation”.

Indonesia lahir dan jadi bangsa besar di dunia dengan cara yang heroik, mengusir bangsa-bangsa imperialis terbesar dunia, Belanda, Inggris, Jepang. Sukarno, Hatta, Jenderal Sudirman, Bung Tomo ,sejarah Indonesia penuh dengan pahlawan-pahlawan besar.

6. Kita orang kata Indonesia pencuri, padahal dalam kenyataanya bahwa kitalah yang pencuri (Ambalat,illegal-logging,dll).

7. Ketergantungan kita Pada Indonesia.
Ekonomi kita tergantung dengan Indonesia. Meskipun TKI cuma kuli kasar, ekonomi kita akan langsung jatoh kalau mereka tak ada.

8. Kita tak sedar, tak tau bahwa di negara kita banyak tenaga pengajar yang dari Indonesia sedangkan tenaga pengajar malaysia tidak laku di Indonesia.

9. Kita bangga dengan kekuatan militer kita karena kita tidak tahu apa2. Indonesia masuk 13 besar forces terkuat didunia sedangkan malaysia masih dibawah 60!Dan dia orang (Indonesia) selalu menjadi forces inti dari pasukan PBB International.

++ sesungguhnya masih banyak lagi kelebihan Indonesia dari malaysia hanya saja kita selalu membantah dan tidak mau menerima kenyataan ini.

15 ALASAN KENAPA MALAYSIA MEMBENCI INDONESIA

1. Indonesia jauh lebih besar wilayah dan penduduknya dibanding Malaysia.

2. Pasukan Tempur Indonesia jauh lebih hebat dan disegani di dunia dibanding Malaysia

3. Indonesia merebut kemerdekaan dengan berperang melawan penjajah. Malaysia hanya mengemis meminta kemerdekaan dari Inggris

4. Indonesia adalah negara merdeka, bukan negara boneka Inggris dan Amerika seperti halnya Malaysia yang menuruti segala perintah Inggris dan Amerika seperti anjing peliharaan

5. Budaya asli Indonesia begitu banyak dan beragam, tidak seperti Malaysia yang tidak punya budaya sama sekali dan hanya bisa mencuri budaya bangsa lain

6. Indonesia mempunyai Sumber Daya Alam yang jauh lebih banyak dari Malaysia. Bahkan lambang negara Malaysia memakai gambar Harimau Sumatra ( Indonesia )

7. Indonesia mempunyai Bali, tujuan wisata nomor satu dunia. Malaysia iri dan ingin mencuri Tari Pendet Bali

8. Indonesia adalah negara muslim terbanyak di seluruh dunia.

9. Indonesia termasuk G20, dan Malaysia jauh di belakang.

10. Malaysia tidak bisa membuat baju tentara sendiri sehingga harus memesan dari PT.Sritex Indonesia.

11. Bahasa Indonesia jauh lebih indah,maju dan rapih daripada Bahasa Melayu Malaysia yg belum berevolusi

12. Wanita Indonesia jauh lebih cantik daripada wanita Malaysia sehingga pria Malaysia lebih memilih wanita Indonesia. Contohnya adalah Manohara dan Bunga Citra Lestari

13. Dunia musik Indonesia jauh lebih keren dan bermutu daripada musik melayu Malaysia,sehingga artis musik Indonesia sangat terkenal di Malaysia (tdk usah di sebutkan siapa saja dh pd tau kok)

14. Candi Borobudur dan Pulau Komodo adalah salah satu 7 Keajaiban Dunia,Malaysia tidak punya keajaiban dunia dan bahkan membuat Menara Petronas dengan meniru desain Candi Prambanan

15. Dan inilah alasan paling konyol Malaysia membenci Indonesia, karena bendera Indonesia jauh lebih sederhana daripada bendera Malaysia yang sangat mirip dengan bendera Amerika
#vivanews

33 komentar:

  1. yoga pratama,si jawa bengong.itu semua rekaan mu.tidak ada warga malaysia yg berkata begitu.mengakulh jangan munafik/hipokrit.rekaan nya dia tpi diatasnamakan pd warga malaysia.ikuti feedback dibawah dr ayat orang malaysia sebenar.

    BalasHapus
  2. fitnah itu dosa maka nya jgn mereka-reka kebohongan.itu pun jika kau tu islam.maklumlh jawa indonesia bnyk non muslim tidak seperti jawa malaysia yg muslim semua.topik pertama,budaya,seni tenunan,seni tarian.
    hampir semua bangsa yg ada di negara mu juga ada di malaysia justru itu bnyk kbudayaan,kesenian,adat resam,dan amalan di negara kmi sama dengan yg ada di negaramu.mereka sudah lama ada di malaysia jauh sebelum wujudnya nama indonesia dan malaysia sebab dulu semua satu didlm alam nusantara apa lg serumpun dan sebangsa.budaya itu milik bangsa walau di mana pun jiwa itu berada dan bukanya milik negara.lihat budaya india di dlm hindhu yg ada di BALI mengapa india tak claim dari kmu sebab mereka tahu itu sudah tersebar sejak dulu.
    lihat kesenian dan kebudayaan cina yg tersebar ke merata dunia,mengapa negara china tidak claim?!sebab mereka tahu pengamalnya pastilh sebangsanya.syukur saudara maraku di kalimantan tidak terhasut utk mengklaim budaya dari dayak sabah sarawak,sebab bangsa dayak lagi bijak dlm menilai isu budaya berbanding kamu yg lain di indonesia.dan kami sama2 melestarikan adat budaya warisan dari leluhur kami bersama.

    BalasHapus
  3. isu batik.batik bukan hanya ada di indonesia.thailand,vietnam,laos,kamboja,hawaii dan lain2 negara pun ada.mengapa tidak claim dari dia orang.apa cuma berani pd malaysia sahaja ke?!.

    BalasHapus
  4. isu lagu.kami tidak suka peterpan(noah) sebab dia suka pornografi.lagu2 dangdut kamu pun tidak digemari di oleh rakyat malaysia sejati.yg beli cd atau download tu adalah TKI kamu yg berkerja di malaysia begitu juga dgn lagu2 dari negaramu hanya digemari oleh tki kmu bukan kmi warga malaysia.

    BalasHapus
  5. isu bendera.bendera kami tidak 100% sama dgn amerika malah bendera kmu yg 100% sama dgn bendera MONACO dan jika terbalik 100% sama dgn bendera POLAND

    BalasHapus
  6. isu pendidikan.kami sudah ada ANGKASAWAN ke bulan yg bahasa kmu sebut sebagai asronat.kamu belum ada.apa kmu fikir mudah utk menjadi asronat/asronomi.kmi bnyk pakar2sains cuma kmi tak suka heboh mcm kmu.jgn terbalikkn fakta ye..bakal2 doktor kmu perlu datang ke negara australia atau malaysia atau singapura slama 10 bulan di akhir semester utk praktikel dan utk menguasai public speking in english dan kebanyakan warga kmu yg bakal bergelar doktor bnyk memilih ke malaysia sbb kos yg murah padahal sistem pendidikan kami sama dengan australia dan singapura serta negara2 di barat(eropah dan amerika)buktinya saya pernah satu campus dgn mereka(indonesian studen). zaman 60an-70an dulu boleh lh kmu kata pendidikan kami ketinggalan tapi di zaman ini bukti ada didepan mata.bnyk wargamu yg lbih memilih menuntut ilmu di malaysia krana sistem kmi sama dgn negara maju dan itu memudahkn mereka sekiranya ingin berkerja di luar negara atau menyambung pendidikan lg ke luar negara krana sistem kmi diiktiraf di seluruh dunia.

    BalasHapus
  7. isu pulau.sipadan,ligitan dan sebahagian ambalat(bukan semua)itu memang masih dlm garis wilayah sabah.saya warga sabah.justru kamu yg mahu claim pulau kami yg masih dlm garis wilayah kami.jgn melebih lh indon.pulau itu memang milik kmi krana masih dlm garis negeriku.itu pasal kmi dapat sebab memang masih milik kmi.kmu jgn lebih2 tentang pulau kami.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Punya pùlau bali tak ?kao malaysia punya pulau komodo tak hahaha dasar negara anjingnya inggris

      Hapus
    2. Mantap, banyak org malay njir yg komen, aku ketawa cekikian mereka koar koar

      Hapus
    3. Anjingnya Inggris...wow parah wkwkwk

      Hapus
  8. isu siaran di media.rekaan dari orang2 pro indonesia raya(ingin bergabung dgn indonesia sbb termakan kata2 manis sukarno)bukan warga tanah melayu/smenanjung tanah melayu waktu itu.bertujuan menghasut pnduduk agar menentang kemerdekaan sendiri tanpa bergabung dgn indonesia.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Sudah kodratnya kita sebagai sesama manusia janganlah saling menghujat dan saling merendahkan satu sama lain dan mengunggulkan apa yang jadi kelebihan kita. Sebagai sesama manusia dalam bernegara harusnya saling introspeksi diri kalaupun kita salah jangan mencari kebenaran dan kalaupun kita benar jangan mencari salah dari orang lain, saling mengingatkan intospeksi diri dan memaklumi adalah jalan terbaik dalam bersosialisasi dan bernegara ����

      Hapus
  9. isu pahlawan.sapa kata kami tidak ada pahlawan menentang penjajah.kmi di borneo ada pahlawan menentang inggris seperti mat salleh,longgkup(datuk saya),ada pahlawan dar suku murut,rungus dll suku.ada RENTAP di sarawak dll pahlawan menentang keluarga BROOKE.di semenanjung lg bnyk seperti tok kenali,dato bahaman,mat kilau,haji abdul rahman limbung dan bnyk lagi pahlawan yg menentang pertugis dan inggris.baca buku sejarah tanah melayu dan sabah sarawak di era pnjajahan inggris.

    BalasHapus
  10. what.. illegel..? come on dont so stupid lh haha... beruk ke apa kau ni.nmpk sngt kn tu lh baik ubah lh tajuk mu.''pengakuan jujur bahwa menipu dan merekayasa cerita konon pengakuan warga malaysia walhal dari yoga''

    haha.. wtf nonsense.!!!!
    untuk apa warga kami jadi illegel ke negaramu????
    wargamu yg hampir sejuta datang secara illegel ke malaysia.
    hahaha... tersingkap kebohongan rekaan sampahan..!

    BalasHapus
  11. isu kemerdekaan.kmu cuma layak hina kemerdekaan kami bila kmu berani pergi ke 60 buah kedutaan negara2 ahli commonwealth dan kata pada mereka''kemerdekaan kamu cuma hadiah dari inggris dan kmu boneka inggris''krana cara merdeka kmi commonwealth hampir sama.so pa tunggu lg pergilh ke 60 buah kedutaan ahli2 commonwealth tu.jgn hanya sok jagoan di media sosial ni je.jgn hanya tunjuk hebat pd malaysia je.

    BalasHapus
  12. kmu merdeka 1945 tp belanda iktiraf hanya pd 1949.itu pun atas ugutan tentera bersekutu(amerika+inggris)jika tidak belanda tiak akan melepaskn cengkaman keatas negaramu itu pun masih lagi belanda minta 45miliyar gulden dari negaramu sbagai pampasan keatas belanda walhal sudah hampir 100ribu nyawa warga kmu yg terbunuh waktu itu.

    BalasHapus
  13. isu ketergantungan kpala bana kau.kami lagi bahagia tanpa TkI mu.jika kamu mahu bnyk negara bersedia menghantar tenaga kerja mereka ke malaysia.cuba pangil semua TKI kmu,apakh negara kmi terjejas atau tak tp hakikatnya ramai tki yg mau terus tinggal di negara kmi dan tak mau balik negaramu.


    ekonomi kami tidak bergantung pd pasaran negara mu.kami bnyk rakan dagang dan kami lebih suka eksport dan import barang dgn negara lain berbanding kmi.

    BalasHapus
  14. isu tentera.walaupun negara kami kecil tapi negara kami mampu menghantar pasukanya ke bnyk negara yg bergolak seperti bosnia,syria,somalia,palestine,myanmar(era junta tentera)vietnam dan lain2 negara.kekuatan tentera bukan terletak pada jumlah dan peralatan perang tp terlerak pd strategi perang,disiplin angota,kerjasama dlm pasukan,setia kawan dan semangat juang yg tinggi.contohnya askar2 islam di zaman nabi dan zaman khalifah dulu.tentera muslim slalu menang walaupun jumlah yg jauh lebih sikit dan peralatan yg terhad.dan kami tetap bangga pd angkatan tentera kami kerana walau begitu mereka masih punya rekod yg baik tidak seperti askar dr negara lain yg lari naik teksi dari medan tempur yg sebenar,sendiri mau fahamlah askar dari negara mana tu!!

    oh ya,kmu tak cukup bukti menuduh bahawa lagu rasa sayange itu kami curi. lihat forum dari negeri mu yg bertajuk''malaysia tidak claim budaya indonesia''.

    BalasHapus
  15. YOGA PRTAMA ini balasan kpd fitnahmu tentang 15perkara yg kau cipta sendiri.
    1.kami tak cemburu pd luas wilayah kamu sebab negara kami pun sudah cukup.cuma luasnya wilayah kmu itu myebabkn bnyk wilayah trpingir dr kemajuan n pembangunan contohnya kalimantan.kasihan saudara mara kami disana yg bnyk kmi bantu.lihat video youtube btajuk''indonesiaku.haruskah kami memilih malaysia'',''garuda didada ku malaysia di perutku,ringgit di dompetku'',''tapal batas indonesia malaysia'',''sebatik yg tengelam di balik kerlipan tawau'',''pendidikan di tapal batas'',perpindahan warga perbatasan ke wilayah malaysia''dan banyak lagi video bukti bahwa kamu yg berada di pusat indonesia tak sedar bahwa kmu sudah memingirkn warga kmu sendiri yg bnyk di bantu oleh kami di sabah sarawak.
    2.kami tak benci indonesia hanya krana tentera kmu yg bnyk atau kuat sbb tentera kmi pn bnyk rekod cemerlang di mata dunia dan dunia jga mgakui kecemerlangan angkatan tentera malaysia wlaupn jumlah yg sikit.
    3.kami tak benci dan tak cemburu cara merdeka kmu.stiap orang berhak memilih cara kemerdekaan nya sendiri.dan siapakh diri kmu indonesian utk menilai erti kemerdekaan kmi.kmu bukan siapa2 bgi kami,hadamkn itu!diatas saya dh komen tentang cara kemerdekaan ahli2 commonwealth.so pergilh hina 60 negara commonwealth ke kedutaan mereka.jgn hnya sok jagoan di media,jgn hanya berani pd malaysia.stiap kputusan yg dibuat di malaysia adalh atas prsetujuan yg dipertuan agong(raja)kami dan telah di persetujui oleh dewan rakyat dan telah dibahas dan di kaji oleh kami sendiri dan bukanya inggris atau amerika jdi mana buktinya kami ni cuma psliharaan inggris atau amerika??apakh kamu ni mewarisi kebodohan dari pemimpin kamu yg sok jagoan menyerang negaraku diwaktu dulu.yg konon mau serang inggris tp pnduduk tempatan yg dibunuh hingga orang yg sedang solat subuh di surau pun dibunuhnya,mcm tu ke contoh nak pertahankan rakyat?x lebih n x kurang mcm isreal masa kini yg bunuh muslimin yg sedang solat.tu sebab sabah sarawak tak mahu gabung dgn indonesia dulu krana awal2 lagi sudah tunjuk tauladan buruk kpd kmi.
    4.cara kami merdeka lebih baik dgn prundingan mgunakan akal fikiran bukan dgn pertumpahan darah spt kmu.ibarat pepatah melayu''menang jd arang,kalah jd habuk/debu''.namun sblum itu ramai jga pahlawan kmi yg terkorban dlm penentangan trhadap penjajah.
    5.kami pun bnyk budaya lh.eh bodoh tu jgn dipelihara lh.spt yg saya komen diatas.budaya itu milik setiap jiwa bangsa itu walau dimanapun jiwa itu berada bukan milij negara.tu contoh diatas saya sudah teragkn.kami jga bnyk budaya yg kamu tak tahu dan tak nampak di kaca tv kamu.

    BalasHapus
  16. YOGA PRTAMa ini balasan pada fitnahmu tentang 15 perkara yg kau reka sendiri
    6.kami tak benci indonesia pada sumber alam kamu yg bnyk sebab kami pun bnyk. sumber alam.malah kami sedih dan simpati tembaga,perak dan emas kamu di freeport(lombong emas terbesar)disedut oleh negara asing sampai hampir 50thun lamanya dan hingga kini.jika semua hasil itu didapati utk keperluan negara kmu sudah pasti semua rakyat kamu senang semuanya.kami brsyukur hasil minyak bumi di negara kami dinikmati sepenuhnya oleh kami.dan kamu mengapa membiarkn hasil emas yg sngt bernilai itu di ambil negara lain.ini lagi satu kbodohan kamu.harimau itu ada di serata dunia,apa kamu fikir cuma negaramu yg ada harimau ke?aduh bodoh tahap dewa.kalau mcm tu pergi lh claim semua harimau kat dunia ni milik negaramu.paling bnyk harimau di benua afrika maka pergi claim dgn negara afrika,biar negara mu penuh harimau dan kamu mati semua dibaham harimau.
    7.ni lagi fitnah mu.kami tidak iri/cemburu pd BALI.kami ada KINBALU PARK yg lebih indah drpd bali.kami ada bnyk tmpt menarik.para pelancong kami pun lebih gemar ke eropah,asia tengah,amerika,australia,china,korea,jepun,hong kong,taiwan,france,india,maldives, sri lanka dll negara yg jauh.hanya sebilangan kecil shja rakyat kmi yg mau berkunjung ke BALI.Kami tak claim tarian pendet.itu cuma kesilapan oleh pihak chennel national geografic dan mereka sudah memohon maaf pd malaysia dan indonesia.jgn lebih2 kamu.mgapa ego tak mau terima kbenaran sedang kamu bukan siapa2.
    8.apa kamu fikir kami iri dengan penduduk muslim kamu yg paling bnyk di dunia?kami yg rakyat sikit ni pun menjadikn islam itu sbagai agama rasmi negara kami hingga negara kami dikenali sbagai negara islam bukan mcm negaramu yg tidak punya agama rasmi negara hingga kan kmu bukan ahli pertubuhan negara2 islam.selain itu kes murtad paling bnyk di negara mu.kes kawin. campur beza agama pun di negara mu paling bnyk sedang itu dilarang dlm islam.tak boleh islam kawin dgn non muslim.non muslim wajib memeluk islam jika berkawin dgn muslim.hikmahnya jika cerai dan anak mati nanti orang tua berebut cara pemakaman pd si anak sama ada cara muslim atau non muslim dan jika dua2 tak mau mengalah.di situlah masalahnya utamanya,apa mau di belah jasad anak itu ke?.ZAKIR NAIK pun sudah menegur akan kelemahan sistem islam di negaramu.jadi dibahagian mana membuktikan kami iri pd jumlah islam di negara mu sedang islam di negara kami lebih bermartabat dan terjaga.dibahagian mana??logik ke fitnah mu ini!
    9.negaramu besar dan rakyat ramai sudah tentu punya ekonomi yg besar.utk apa mau iri pd g20.bukan hanya negaramu yg masuk daftar g20.apakh logik di alak membenci semua. negara g20.g20tak membuktikan apa20 lh bgi kami kekuatan ekonomi itu harus didasari oleh pendapatan perkapita barulh nampak hasil kemajuan rakyatnya.
    10.ini yg paling bangang dan lucu.kami juga ada kilang membuat pakaian tentera kami sendiri.kebanyakan jenis kain nya lebih tebal dan kuat dari kain untuk pakaian tentera kamu.kesian2 fakta kau ni auta dan fitnah.yg menempah dari kilang kamu itu pakaian utk askar singapura.lihat jenis kain yg mereka pakai,cuma corak syle saja yg x sama.pakaian tentera malaysia beza corak,warna,style dan kualiti dgn pakaian tentera kmu dan singapura.mungkin kmu keliru tak antara malaysia dan singapura sebab dulu singapura di dlm malaysia tapi sekarang tak lagi.

    BalasHapus
    Balasan
    1. orang islam kok malah bilang islam kamu lebih bermartabat. semua islam itu sama. :) jangan bilang orang sebagai orang bodoh karena setiap manusia memiliki otak yg diciptakan oleh allah swt. jaga mulut mu agar tetap indah image negaramu. berbicara seperti negara mu sangat bermartabat tapi cara bicara mu yang seenaknya mengatakan orang "bodoh" sangat tidak enak dibaca.

      Hapus
  17. YOGA PRTAMA ini balasan fitnahmu tentang 15perkara yg kau reka sendiri.
    11.kami tidak benci indonesia walupun kamu benci pada kami
    bahasa malaysia berteraskan melayu dan bahasa melayu lebih mengekalkan sebutan melayu bukan mcm bahasa indonesia yg bnyk mengangkat bahasa inggris yg kamu benci itu.contohnya inggris=suppoter,indonesia=suporter,malaysia=penyokong.inggris=astronomi,indoneaia=asronat,malaysia=kaji bintang dan angkasawan.inggris=billionaire,indonesia=millyiaran,malaysia=jutawan.inggris=team,indonesia=teamnas,malaysia=pasukan, kumpulan.dan banyak lagi sebutan dan nama subjek yg kamu angkat dari perkataan inggris.kami.lebih menjaga kemurnian bahasa melayu itu dan mengekalkannya.maka itu bahasa melayu kami lebih asli,lebih indah,lebih tulen dan lebih murni.
    12.kami tak benci indonesia walaupun pria/jejaka kami berkawin dgn wanita wargamu.itu jodoh ketentuan mereka.asraf singlair berkawin dgn bunga citra lestari itu jodoh antara mereka bukan krana sudah tiada wanita cantik di malaysia.malah masih bnyk artis di malaysia lebih cantik dari bunga citra lestari dan bukan pula sudah tiada pria tampan di indonesia hingga bcl berkawin dgn asraf singlair tapi kerana sudah jodoh antara mereka.yg nama nya jodoh ketentuan tuhan walau A ada di bintang dan B ada di bumi jika sudah jodoh mereka pasti akan bertemu.bukan hanya krana negara atau tahap tampan cantik sahaja.
    kecantikan itu sesuatu yg subjektif lh.cantik rupa luaran itu tidak menjamin cantik dalaman nya jga.sperti wajah cantik tp hati busuk dan sikap buruk pun akan jadi buruk jga pada pandangan orang.yg nama nya ciptaan tuhan pasti beragam kejadianya.
    13.kami tidak benci indonesia apa lagi tentang musik dan lagu namun saya bukanlh pengemar filem indonesia,musik indonesia dan lagu2 indonesia.dan kami bukan pengemar filem,musik dan lagu2 negaramu tapi saking banyak nya TKI dari negaramu yg berada di negara kami yg mengemari filem,musik dan lagu2 negara asal mereka mengakibatkn ianya laris di malaysia dan kamu mengangap bahwa rakyat malaysia lah pengemarnya walhal itu di beli,diminati,di download oleh rakyat negaramu sendiri yg berada di malaysia dan pemerintah kami tak menghalang kemasukan filem2,musik dan lagu2 dari negaramu sebab itu atas menghormati kehendak dari TKI asal negara mu yg bnyk di negara kami.jga utk hiburan mereka dan mengubati kerinduan mereka pd kampung asal mereka.bukan krana musik,filem dan lagu kami tak laku di indonesia tapi rakyat kami tidak banyak yg ada ke negara mu.tpi lihat lh penyanyi kami siti nurhaliza yg top di negaramu,amy search,ella,shila majid,baby shima dan khi bahar(artis cover by smule)walhal dinegaramu tidak bnyk rakyat dr malaysia.kami juga ada artis penyanyi terkenal yg mendunia seperti allahyaram sudirman haji arsad(dulu),allahyarham tan sri p.ramlee dan allahyarhama puan sri saloma(dulu n kini)ziana zain,ning baizura,jaclyn victor,anita sarawak,siti nurhaliza,shila amzah,yuna dan banyak lagi.tapi adakh kami. heboh dan membanga diri.tidak kan sebab itu semua hanya pinjaman dunia yg bersifat sementara.
    14.kami tak benci indonesia hanya krana candi borobuddur atau comodo(sejenis biawak raksasa)candi itu tmpt pemujaan hindhu suatu ketika dulu dan di negara kami juga ada batu caves tmpt pemujaan hindhu.dan kami jga ada bnyk tempat2 menarik.twin tower petronas/menara berkembar petronas itu mengambil contoh rekaan corak binaan bangunan muslim(identik muslimin building)dan tu mahatdir muhammad(perdana menteri ke4 kami)yg mereka sendiri bentuk bangunan itu.tiada kaitan dgn fitnah sampahan mu itu yg konon meniru candi prambanan.itu nyata smua fitnah sampahan mu sja.lihat video''megastucture petronas twin tower''channel national geographic ada buat liputan dlm pembinaan menara berkembar petronas

    BalasHapus
  18. YOGA PRTAMA ini bslasan pada fitnahmu tentang 15perkara yg kau reka sendiri.
    15.kami tidak benci indonesia dalam hal bendera walaupun sudah 2 kali bendera kami di hina,dikibar terbalik dan di bakar oleh wargamu.bendera kmi tidak 100% sama dgn amerika itu cuma dakwaan konyol mu malah bendera mu yg 100% sama dgn bendera monaco dan jika terbalik akan 100% serupa bendera poland namun jgn salah mengerti,saya tidak bermaksud membolak balik bendera kamu,bukan seperti wargamu yg sengaja menterbalikkan bendera kami dan sengaja membakarnya.kami tidak benci indonesia walhal hakikatnya kamu yg banyak benci pada kami sejak sebelum tertubuhnya negara kami hingga kini.buktinya terlalu bnyk luapan emosi dari kamu,ada yg dlm bentuk video hingga bnyk media dan individu yg meng upload video hinaan,cacian,makian,keji an,fitnah dan provokasi ke dlm youtube dan tak kurang pula dlm bentuk tulisan seperti yg YOGA buat ini salah satu nya,hingga aksi baca surat jga ada.nampaknya media adalh flatfoarm utama indonesian utk menyebarkn kebencian mereka kpd kami.kalau dah benci sangat mengapa tak minta saja pemerintah kmu utk putuskan hubungan diplomatik dgn negara kami.dan kita lihat negara siapa yg terjejas.krana itu tidak akan berakibat besar pd kami.jangan2 impak besarnya malah di rasai kamu sendiri.maka itu belajarlh berfikir mgunakan akal cersas bukan dgn fitnah dan auta/hoax yg kmu banggakn.
    salam damai dari ku..!

    BalasHapus
  19. Panjang bangat bacanya ampe ngantuk 😑

    BalasHapus
  20. Panjang bangat bacanya ampe ngantuk 😑

    BalasHapus
  21. Panjang bangat bacanya ampe ngantuk 😑

    BalasHapus
  22. Gue orang indonesia....
    Tapi lihat fitnah seperti ini malu sendiri jadi WNI

    BalasHapus
    Balasan
    1. Kalau ngaku orang indonesia, coba tunjukin KTP nya dong!.

      Hapus
    2. Jaenal Arifin warga negara boneka bro... (malaysia) hahaha

      makanya gk pny ktp.
      Gue bangga indonesia
      #siapakitaindonesia

      Hapus
    3. Jaenal Arifin warga negara boneka bro... (malaysia) hahaha

      makanya gk pny ktp.
      Gue bangga indonesia
      #siapakitaindonesia

      Hapus